Κυριακή 18 Απριλίου 2021

Η τέχνη των νεφών ΙΙ

 Όταν η ζωγραφική εμπνέεται από τα σύννεφα

Μέρος ΙΙ

Ο συννεφιασμένος ουρανός ...

Δυο σημαντικοί Γάλλοι ζωγράφοι, από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του εμπρεσιονισμού, ο Camille Pissarro (1830 – 1903) και ο Claude Oscar Monet, (1840 - 1926), απεικόνισαν σύννεφα σωρειτών (cumulus) με διακριτά τα άκρα τους στους παρακάτω πίνακες:

«La route de Versailles, Louveciennes» / Η διαδρομή για τις Βερσαλλίες, Louveciennes Camille Pissarro, 1872, λάδι σε καμβά, Μουσείο  d'Orsay, Παρίσι.

 Louveciennes   είναι η κοινότητα βόρεια από το Παρίσι που ζούσε ο ζωγράφος.

«Poppy Field» / χωράφι με παπαρούνες, (1873), Claude Monet, λάδι σε καμβά, Μουσείο  d'Orsay, Παρίσι.


«Chemin dans les blés à Pourville» / Μονοπάτι με σιτάρι στο Pourville, (1882), ), Claude Monet, λάδι σε καμβά, Μουσείο Τέχνης Ντένβερ, ΗΠΑ.

Μεταξύ 1830 έως 1832, ο Ιάπωνας χαράκτης  Katsushika Hokusai (1760 – 1849) δημιούργησε μια σειρά με 36 έργα – όψεις του όρους Φούτζι  χρησιμοποιώντας την τεχνική ukiyo-e. Τα δύο από τα έργα είναι:

«The Great Wave off Kanagawa» / Το μεγάλο κύμα έξω από την Καναγκάουα, Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, Ν. Υόρκη, ΗΠΑ.

Το έργο απεικονίζει ένα τεράστιο κύμα που απειλεί τρεις βάρκες στα ανοικτά της ακτής, ενώ το όρος Fuji υψώνεται στο βάθος. Τα σύννεφα πάνω από το Fuji εκτιμάται ότι είναι σωρειτομελανίες (Cumulonimbus) που είναι νέφη κατακόρυφης ανάπτυξης με πεπλατυσμένη κορυφή που μοιάζει με αμόνι. Η κίτρινο – ροζ απόχρωση του ουρανού πάνω από τα γκρίζα καταιγιδοφόρα σύννεφα υποδηλώνει ότι στα ψηλότερα στρώματα της ατμόσφαιρας υπάρχουν θυσανοστρώματα (Cirrostratus) που μοιάζουν με αχνό πέπλο στο ρόδινο φως του πρωινού.

«Fine Wind, Clear Morning» / Ωραίος άνεμος, καθαρό πρωινό. Το έργο είναι γνωστό και ως «Red Fuji» / Κόκκινο Φούτζι, Βρετανικό Μουσείο, Λονδίνο.

Στις αρχές του Φθινοπώρου, όταν πνέει νότιος άνεμος και ο ουρανός είναι καθαρός, ο ανατέλλων ήλιος μπορεί να μετατρέψει το όρος Φούτζι κόκκινο. 

Η σκηνή είναι έξοχα αποτυπωμένη με σύννεφα υψισωρείτες ( Altocumulus) , τοποθετημένα σε παράλληλες σειρές να πλαισιώνουν τη χιονισμένη κορυφή του βουνού.

Υψισωρείτες (Altocumulus), συναντάμε και στα 2 επόμενα έργα:

«The Beach at Sainte-Adresse», (1867), Claude Monet, λάδι σε καμβά, Ινστιτούτο Τέχνης Σικάγο, ΗΠΑ.

Ο ουρανός πάνω από την παραλία είναι σκεπασμένος με νέφη υψισωρειτών. 

Ο Βρετανικής καταγωγής Αμερικανός ζωγράφος τοπίου, Thomas Cole (1801 – 1848), στο έργο του  «Catskill Greek», (1845), ζωγραφίζει υψισωρείτες (altoculumus) που παίρνουν  χρώματα από τον ήλιο που πλησιάζει στη δύση του.


Σύννεφα στον καμβά Ελλήνων ζωγράφων

«Το λιμάνι της Κοπεγχάγης» , (1874), Ιωάννης Αλταμούρας (1852 – 1878), λάδι σε μουσαμά, Εθνική Πινακοθήκη, Αθήνα.

Η θάλασσα και ο ουρανός κυριαρχούν στο έργο. Τα σύννεφα που είναι στρωματοσωρείτες (Stratocumulus) αφήνουν να φαίνονται κομμάτια του ουρανού, εμφανίζουν μεγάλη κινητικότητα και οι αντανακλάσεις τους καθρεφτίζονται στη θάλασσα.

«Μετά τη βροχή στην οδό Βασιλίσσης Σοφίας», π. 1900, Παύλος Μαθιόπουλος (1876 – 1956), Συλλογή Ιδρύματος Ε. Κουτλίδη, Εθνική Πινακοθήκη, Αθήνα.

Τα χαμηλά και μεσαία νέφη που προκάλεσαν τη βροχή έχουν αρχίσει να διαλύονται. Μέσα από ένα μικρό άνοιγμα στο βάθος, φαίνεται ο καθαρός ουρανός. Η βροχή που μόλις τελείωσε ήταν απογευματινή  και ο ήλιος πλησιάζει στη δύση του βάφοντας τα σύννεφα με κιτρινοπορτοκαλί χρώμα.

«Ποταμός», (1870 – 1875), Κωνσταντίνος Βολανάκης, Εθνική Πινακοθήκη, Αθήνα.

Ο Βολανάκης που θεωρείται ο πατέρας της ελληνικής θαλασσογραφίας, μεταφέρει με ρεαλισμό ένα τοπίο μάλλον χειμωνιάτικο με μουντά χρώματα και με την αίσθηση ότι σύντομα θα αρχίσει να βρέχει. Ο ουρανός είναι καλυμμένος με νέφη υψιστρωμάτων / (Altostratus)  που έχουν υπό γκρίζο ή γκρίζο χρώμα και ανάμεσά τους μικρά ανοίγματα αφήνουν να περνά το φως του ήλιου.

« Πριν από την καταιγίδα», Κωνσταντίνος Βολανάκης, π. 1883 – 1885,

λάδι σε ξύλο, Εθνική Πινακοθήκη, Αθήνα.

Ο ουρανός είναι καλυμμένος από χαμηλά νέφη - στρωματοσωρείτες (Stratocumulus) και ο ζωγράφος αποδίδει πολύ ρεαλιστικά την αστάθεια που επικρατεί στην ατμόσφαιρα. Στο αριστερό μέρος του πίνακα και στο βάθος, έχει ήδη ξεσπάσει καταιγίδα και η βάση του καταιγιδοφόρου νέφους βρίσκεται πολύ χαμηλά, ενώ ο ορίζοντας δεν διακρίνεται από την έντονη βροχή. Στο πρώτο πλάνο η ηρεμία της θάλασσας μέσα στο λιμάνι, δείχνει ότι η καταιγίδα δεν έχει φτάσει ακόμα εκεί. 

Πίνακες με σωρειτομελανίες:

« The Rooftops of Ostend» / Οι στέγες της Οστάνδης, (1884), του Φλαμανδού ζωγράφου James Ensor (1860 – 1949). Λάδι σε καμβά, Βασιλικό Μουσείο Καλών Τεχνών, Αμβέρσα, Βέλγιο.

Οι στέγες και τα σπίτια της πόλης απεικονίζονται σ’ ένα μικρό μέρος του πίνακα. Και στο έργο αυτό κυριαρχεί ο συννεφιασμένος ουρανός. Τα θυελλώδη σύννεφα  σωρειτομελανιών (Cumulonimbus), αλλά και η επερχόμενη καταιγίδα καλύπτουν την πόλη της Οστάνδης και προσελκύουν την προσοχή του θεατή.  

«A Storm in the Rocky Mountains, Mt. Rosalie» / Μια καταιγίδα στα Βραχώδη όρη, όρος Rosalie, (1866), του Γερμανο- Αμερικανού ζωγράφου τοπίου, Albert Bierstadt. Λάδι σε καμβά, Μουσείο Μπρούκλιν, ΗΠΑ.

Τα σύννεφα που καλύπτουν τον ουρανό στο βάθος του έργου, έχουν την κάθετη ανάπτυξη των σωρειτομελανιών (Cumulonimbus) και λάμπουν έντονα στα σημεία που φωτίζονται από τον ήλιο. Μεγάλα χαμηλά νέφη - στρωματοσωρείτες (Stratocumulus) καλύπτουν τον ουρανό στο επόμενο έργο ενώ ο ήλιος πίσω τους έχει σχεδόν δύσει.

«Evening at Volga» / Βράδυ στο Βόλγα (ποταμό), (1888), του Ρώσου τοπιογράφου Isaac Levitan (1860 – 1900). Λάδι σε καμβά, Γκαλερί Tretyakov, Μόσχα, Ρωσία.

Ο συννεφιασμένος ουρανός στη ζωγραφική του 20ου αιώνα

Στον 20ό αιώνα, οι διαρκείς αλλαγές, τα τεχνολογικά επιτεύγματα, οι επιστημονικές κατακτήσεις αλλά και οι δύο παγκόσμιοι πόλεμοι, άσκησαν τεράστια επιρροή στον κόσμο της τέχνης.

Η άνθηση της φωτογραφίας μέσω της οποίας έχουμε γρήγορη και ρεαλιστική απεικόνιση του κόσμου και της φύσης, οδήγησε τους ζωγράφους σε εικαστικές αναζητήσεις και προβληματισμούς.

Τα ρεύματα τέχνης που αναπτύσσονται δημιουργούν νέους τρόπους έκφρασης …

Ο συννεφιασμένος ουρανός αλλάζει τρόπο απεικόνισης.

«The Red Cloud» / Το κόκκινο σύννεφο, (1907) του Ολλανδού ζωγράφου   Piet Mondrian που θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της μοντέρνας τέχνης.


«Winter Landscape» / Χειμωνιάτικο τοπίο, (1909), από το Ρώσο ζωγράφο πρωτοπόρο της αφηρημένης τέχνης, Wassily Kandinsky (1866 – 1944). Λάδι σε χαρτόνι, Μουσείο Hermitage, Αγία Πετρούπολη, Ρωσία

«The Pink Cloud, Antibes» / Το ροζ σύννεφο, (1916), από το Γάλλο ζωγράφο εισηγητή του πουαντιγισμού Paul Signac (1863 – 1935). Λάδι σε καμβά, Μουσείο Καλών Τεχνών, Βοστώνη, ΗΠΑ.

«Clouds and water» / Σύννεφα και νερό, (1930), του Αμερικανού ζωγράφου αφηρημένης τέχνης  Arthur Dove (1880 – 1946). Λάδι σε καμβά, Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, Ν. Υόρκη, ΗΠΑ.

«Sky Above Clouds IV», (1965), της Αμερικανίδας ζωγράφου Georgia O'Keeffe (1887 – 1986), λάδι σε καμβά, (2,4 x 7,3) m, Ινστιτούτο Τέχνης Σικάγο, ΗΠΑ.

Στο έργο αποτυπώνονται ατέλειωτα επίπεδα μικρά νέφη που καλύπτουν τον ορίζοντα, όπως φαίνονται από την καμπίνα ενός αεροπλάνου.

Τα σύννεφα του Βέλγου σουρεαλιστή ζωγράφου  Rene Magritte ( 1898 – 1967)

«A storm» / Μια καταιγίδα, (1932), ιδιωτική συλλογή

«Territory» / Έδαφος, (1957)

«The infinite recognition» / Η άπειρη αναγνώριση, (1963)

Πηγές εικόνων:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Camille_Pissarro_-_La_route_de_Louveciennes_-_Mus%C3%A9e_d%27Orsay.jpg

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Claude_Monet_-_Chemin_dans_les_bl%C3%A9s_%C3%A0_Pourville_(1882).jpg

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Claude_Monet_-_Poppy_Field_-_Google_Art_Project.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/Thirty-six_Views_of_Mount_Fuji

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Claude_Monet_-_The_Beach_at_Sainte-Adresse_-_Google_Art_Project.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Catskill_Creek.jpg

https://www.nationalgallery.gr/el/zographikh-monimi-ekthesi/painting/h-astikh-taxi-kai-oi-zographoi-tis/dialogos-me-to-phos-kai-to-hroma/ta-prota-impresionistika-skirthmata/to-limani-tis-kopeghagis.html

https://paletaart.wordpress.com

https://www.nationalgallery.gr/el/zographikh-monimi-ekthesi/painting/h-astikh-taxi-kai-oi-zographoi-tis/dialogos-me-to-phos-kai-to-hroma/ta-prota-impresionistika-skirthmata/o-potamos.html

https://www.wikiart.org/en/konstantinos-volanakis/1870-1875

https://www.nationalgallery.gr/el/zographikh-monimi-ekthesi/painting/h-astikh-taxi-kai-oi-zographoi-tis/dialogos-me-to-phos-kai-to-hroma/ta-prota-impresionistika-skirthmata/prin-apo-tin-kataigida.html

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Rooftops_of_Ostend#/media/File:James_Ensor_(1884)_-_De_daken_van_Oostende_001.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/A_Storm_in_the_Rocky_Mountains,_Mt._Rosalie

https://www.wikiart.org/en/isaac-levitan/evening-at-volga-1888-1

https://www.piet-mondrian.org/the-red-cloud.jsp

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wassily_Kandinsky-Winter_Landscape-Hermitage_Museum.jpg

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paul_Signac_-_The_Pink_Cloud,_Antibes.jpg

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Arthur_Dove,_Clouds_and_Water,_1930,_oil_on_canvas,_75.2_x_100.6_cm,_Metropolitan_Museum_of_Art.jpg

https://www.georgiaokeeffe.net/sky-above-clouds-iv.jsp

https://www.wikiart.org/en/rene-magritte/a-storm-1932

https://www.wikiart.org/en/rene-magritte/territory-1957

https://www.wikiart.org/en/rene-magritte/the-infinite-recognition-1963